Articoli

Corporate Governance - a.a. 16/17

 

Titolare: Cuccurullo Corrado

Programma del corso

La corporate governance assume rilevanza in tutti i tipi di imprese.

Storicamente, il dibattito sulla corporate governance si è concentrato sulla separazione tra proprietà e controllo che caratterizza le grandi public company anglosassoni. Questa «impostazione ristretta», il “buon governo” delle imprese dipende da un consiglio di amministrazione in grado di guidare il comportamento dei manager verso la massimizzazione del valore azionario.

Diversamente, adottando «impostazione più ampia» il tema della corporate governante deve valutare tanto il management e la sua capacità di considerare vari interessi che convergono nell’impresa quanto il consiglio di amministrazione, così come i numerosi altri processi che contribuiscono ad incentivare un’efficiente creazione e un’equa distribuzione di valore tra i vari stakeholder.

Con tale prospettiva, il corso:

  • introduce il tema della corporate governance, presentando le teorie e i modelli che permettono di comprenderlo e di analizzarlo;
  • descrive i principali sistemi capitalistici, analizzando i principali meccanismi di corporate governance nelle imprese italiane e straniere di grandi dimensioni;
descrive i meccanismi di corporate governance per altre classi di aziende, rilevanti per il contesto italiano

Metodologie didattiche
  • Lezioni frontali
  • Casi didattici
Metodi di valutazione

Studenti frequentanti

Gli studenti saranno valutati in trentaduesimi (30 e lode), così assegnati:

  • 80% attribuiti ad una prova scritta finale
  • 20% in base alla partecipazione attiva alla discussione in aula dei casi e in altre attività previste

Studenti non frequentanti:

Esame scritto

Testi di riferimento
  • Zattoni A., (2015) Corporate Governance, Egea: Milano
Materiale didattico aggiuntivo  

 

Course Syllabus

Objectives

This course:

  1. explores the dynamic relationships among the ownership structures, the governance structures, and the strategies that firms adopt;
  2. relates to a variety of firms, including family business, SMEs, government-owned hospitals, and academic hospitals;

Through this course, the student is expected to develop:

  1. a critical attitude towards the variety and the dynamics of the various ownership and governance structures that different types of organizations can adopt;
  2. the ability to analyze ownership and governance structures during two stage of firm life-cycle, such as growth and decline;
  3. the ability to interpret the relevant national and international regulatory frameworks;
  4. the ability to combine together strategic, financial, and legal alternatives.

Course Content Summary

Module 1: Corporate governance

  • The historical evolution of research and practice on corporate governance
  • The plurality of interests that converge in the firm
  • The creation of value for shareholders and stakeholders
  • The issue of the economic governance of companies
  • The relationship between strategy, ownership and governance

Module 2: Corporate Governance in big firms

 

  • Models of firm and models of governance across different capitalistic models
  • Ownership structure and other institutional determinants of the different organizational shapes
  • Board of Directors
  • Top Management compensation

Teaching methods


The course emphasizes interactive case discussions on Board of Directors, CEMs and top management compensation. Accordingly, the course provides an opportunity to develop skills necessary to critically analyze corporate governance issues in a broader sense.


Evaluation methods

Attending students:
The assessment is based on the following different aspects:

  • Final written exam: 80%
  • Business Cases discussion: 20%

Non-attending Students: 100% of grade by evaluating a written examination

Textbook
  • For Italian-speaking students: Zattoni A., (2015) Corporate Governance, Egea: Milano
  • For English-speaking students: Tricker B , Corporate Governance. Principles, Policies, and Practices, Oxford University Press, 2015,  Third Edition
Other teaching material  

 

 

   

  

cerca